Hur blir jag bostadssökande hos Samtrygg?

  

Du börjar med att registrera ett kostnadsfritt konto. Nästa steg är att verifiera ditt konto och börja fylla i din profil. När din är profil är klar, kommer vi på Samtrygg att skicka uppdateringar till dig med matchade objekt. Det går självklart också bra att söka efter objekt själv via vår hemsida!

Tänk på att det är helt kostnadsfritt att söka efter bostäder via Samtrygg. Samtrygg garanterar också dina betalningar till uthyraren, har ett smidigt visningssystem och säkra, standardiserade hyresavtal. Uthyraren kan aldrig kräva deposition och har du en tillräcklig kreditvärdighet behöver du inte heller erlägga deposition till Samtrygg.
Hur snabbt kan jag hitta en bostad?

  

Samtrygg får in flera nya bostäder varje dag, så med lite tur kan det ta någon vecka att hitta en bostad. Med vår nya applikation Direktansökan kan du få svar inom 48 timmar.
Det är flera parametrar som påverkar din framgång till att hitta en bostad snabbt.Tänk på att inte ha för snäva sökkriterier i din profil.
Vad är det för fördel med att använda Samtryggs trygghetspaket som hyresgäst?

  

Att använda Samtryggs trygghetspaket som hyresgäst har ett flertal fördelar. Vi på Samtrygg är måna om våra hyresgäster och vill att fler ska känna en större trygghet när de hyr bostad i andra hand.
Detta är fördelarna med att använda vårt trygghetspaket och med att använda Samtrygg när du hyr bostad:
  • Depositionsfritt (för dig som är kreditvärdig)
  • Inga förskottsbedrägerier
  • Hemförsäkring de 30 första dagarna
  • Trygga hyresavtal
  • Personlig service och hjälp
  • Verifierade hyresgäster och uthyrare
  • Juridisk rådgivning
Behöver jag betala deposition?

  

Om vi kan göra en kreditbedömning på dig som hyresgäst och du har god kreditvärdighet har du möjlighet att hyra utan att betala deposition. Om hyresgästen t.ex. saknar svenskt personnummer eller registrerad inkomst i Sverige går det att hyra genom att betala deposition som Samtrygg. Uthyraren kan aldrig kräva deposition när du hyr via Samtrygg.

Vi vill inte heller neka hyresgäster som saknar tillräcklig information för att göra en kreditprövning och använder oss därför av deposition som en säkerhet i just dessa fall. Detta för att säkerställa betalningsförmåga, samt minimera risken för bedrägerier.

I de fall Samtrygg tar ut en deposition, hanterar Samtrygg den genom hela uthyrningsperioden. Depositionen återbetalas i samband med återlämning av nycklarna, efter att en inspektion har genomförts.
Vad kostar Samtryggs tjänster?

  

Att registrera konto, få uppdatering om nya bostäder, söka efter bostäder, samt gå på visning kostar ingenting för dig som bostadssökande så länge du följer Samtryggs användarvillkor. Samtryggs användarvillkor hittar du här.

När du skriver avtal via Samtrygg kommer vi att ta ut en avgift om 15 % ovanpå hyresbeloppet som uthyraren har bestämt. Hyran och avgiften är redan inräknad i det pris du ser i bostadsannonsen!
Vem betalar jag hyran till?

  

Du som hyresgäst betalar hyra och avgift varje månad till Samtrygg, via vår faktureringspartner. Samtrygg sköter utbetalningen av hyresbeloppet till uthyraren.
Vad ska jag tänka på när jag skapar min profil?

  

I din profil fyller du i relevant information om dig som bostadssökande. Du presenterar dig själv, vad du har för sysselsättning, om du har några husdjur och vad du gör på fritiden. Det är också viktigt att ange vilket typ av boende du önskar, såsom storlek på bostaden, boendeform, hur hög hyran får vara, samt andra tänkbara kriterier.

När du fyllt i en fullständig profil har du möjlighet att boka in dig på visningar. En fullständig profil innehåller följande:
  • Personlig presentation (minst 150 tecken)
  • Boendeform
  • Önskad hyresperiod
  • Antal rum
  • Antal kvm
  • Månadshyra
  • Hushållstyp, Rökare, Anställningsform, Yrke, Utbildning samt Husdjur
  • Önskat område (välj minst ett område du vill söka bostad inom)
Tänk på att ju mer utförligt du fyller i din profil, desto lättare kan vi hjälpa dig att hitta rätt bostad.
Hur bokar jag en visning?

  

Logga in med ditt personliga lösenord på din profil på vår hemsida. Gå till “Mina matchade bostäder”, “Mina sparade bostäder” som du hittar på din profil eller “Sök boende” i sökfältet och välj de bostäder du är intresserad av. På varje bostads sida finns en röd knapp med texten “Boka visning”, där du klickar dig vidare.

Uthyraren har redan valt visningstider, som du bokar in dig på efter vad som passar dig. Via mail och SMS får du sedan bekräftelse med information om den kommande visningen. I detta skede kan du kontakta hyresvärden direkt genom Samtryggs chatt. Det är alltid bra att kontakta uthyraren inför visningen för att bekräfta tiden och ställa eventuella frågor innan visningen.
Vad händer efter visning?

  

Efter varje visning skickar Samtrygg ut enkelt formulär där du lämnar ett “Ja” eller ett “Nej” för varje visning du har varit på. Ett “Ja” förbinder dig inte till att signera hyresavtal, men visar för uthyraren att du är intresserad. Om du har flera visningar som är intressanta, fyll i “Ja” för samtliga du kan tänka dig att hyra. Detta ökar din chanser att få en bostad. Samtrygg kontaktar dig så fort som möjligt och informerar om vilka uthyrare som har visat intresse.
Kan jag skriva avtal utan att ha varit på visning?

  

Inga problem! Du kan alltid skriva avtal via Samtrygg och ta del av vårt trygghetspaket. Både och din uthyrare måste registrera ett konto på vår hemsida för att kunna använda vårt avtalsverktyg samt ta del av vårt trygghetspaket.

Med vår nya tjänst Direktansökan kan du skriva avtal utan att ha besökt bostaden. En medarbetare på Samtrygg har besökt bostaden och fotograferat lägenheten i 3D-format. Tryggt & smidigt! Läs mer om Samtryggs Direktansökan.

Kontakta vår kundtjänst om du har några frågor eller funderingar på kundtjanst@samtrygg.se eller 010-8848000.
Hur och när sker överlämning av nycklar?

  

Hyresgäst och uthyrare kommer tillsammans överens om tidpunkt för nyckelöverlämning. Vid överlämnandet av nycklar rekommenderar Samtrygg att båda parter tillsammans signerar en nyckelkvittens. Nyckelkvittensen skickas ut efter signering.
Hur vet jag vad som ingår i bostaden?

  

All relevant information ska finnas i annonsen som ligger uppe på Samtryggs hemsida. Dock kan det ibland vara något som saknas och det kan stämma av direkt med uthyraren på visningen. Kom ihåg att få med all information innan ni skriver avtal!
Varför elektronisk signering när man signar kontrakt?

  

För att säkerställa tryggheten för båda parter använder sig Samtrygg av elektronisk signering. Detta är för att kunna identifiera att det är rätt person som signerar avtalet på bästa möjliga sätt. Avtalet signeras via BankID eller Mobilt BankID.
Hur får jag tillgång till Mobilt BankID?

  

Samtrygg vill att alla parter ska känna sig så trygga som möjligt när de hyr eller hyr ut i andrahand. Efter flera års erfarenhet har vi kommit fram till att elektronisk signering ökar tryggheten. Har du inte BankID eller Mobilt BankID, så kan du enkelt skaffa det via din internetbank. Skulle du av någon anledning sakna tillgång till internetbank, kontakta din bank för vidare support. Du kan läsa mer om vår signeringsprocess här.
När betalas hyran ut?

  

Den första hyresbetalningen till uthyraren sker fem dagar efter hyresgästen har flyttat in, för att minimera risker för bedrägerier. Nästa hyra betalas ut i förskott i slutet på månaden.
Vad är en inventarielista och vad bör vara med?

  

Hyrs bostaden ut möblerad bör uthyraren upprätta en inventarielista där befintliga skador noteras. Ofta blir det tydligare för båda parter om det finns bilder dokumenterat. Inventarielistan upprättas i två (2) exemplar, varav parterna får varsitt signerat exemplar. Vid hyresperiodens slut rekommenderas att ni går igenom listan tillsammans.
Vad ska vara med i besiktningsprotokollet?

  

När hyresavtalet har signerats så skickas det ut en mall för besiktningsprotokoll till uthyrare och hyresgäst. Besiktningen genomförs lämpligen i samband med nyckelöverlämning, gå noga igenom bostaden och dokumentera skicket i bostaden. Fotografera eventuella skador.
Hur och när sker överlämning av nycklar?

  

Hyresgäst och uthyrare kommer tillsammans överens om tidpunkt för nyckelöverlämning. Vid överlämnandet av nycklar rekommenderar Samtrygg att båda parter tillsammans signerar en nyckelkvittens. Nyckelkvittensen skickas ut efter signering.
Hur säger jag upp ett hyreskontrakt?

  

Uppsägning av hyreskontraktet ska ske via mail direkt till uthyraren. Det är viktigt att du efterfrågar och sedan får en bekräftelse av uthyraren att denne har mottagit din uppsägning. I nästa steg ska du vidarebefordra det mail, i vilket uthyraren har bekräftat uppsägningen, till Samtryggs kundtjänst på kundtjanst@samtrygg.se

Därefter skickar Samtrygg en bekräftelse till alla parter att uppsägningen är verkställd. Enligt hyreslagen räknas uppsägningstiden i hela kalendermånader, vilket innebär att den månad då uppsägningen görs inte räknas.
Vad händer efter signering?

  

När alla parter har signerat avtalet är nästan allt klart! Det sista steget är att komma överens om detaljer kring inflyttning samt sammanställa inventarielista, besiktningsprotokoll och nyckelkvittens. När detta steg är klart, är det bara att ta emot nycklarna och ha en fantastisk hyresperiod!