The Rental Guide

Your personal guide on the rental market. Here you’ll find everything from guides, rules and regulations to interviews and news.

Landlords Tenants

Så skriver du en prickfri inventarielista!

Om du har bestämt dig för att hyra ut din bostad i andra hand är det mycket viktigt att du är noga med att skriva en inventarielista – detta för att minimera risken för möjliga tvister om skador skulle uppstå. Upprättas inte en noggrann inventarielista finns det heller inget bevis om du som hyresvärd, i efterhand, skulle upptäcka att någonting fattas eller har skadats i hemmet. Det är också lika viktigt att du som hyresgäst går igenom inventarielistan och ser till så att allting stämmer innan du skriver på.

Vad är en inventarielista?
En inventarielista är en detaljerad lista på alla de ägodelar (möbler, vitvaror och annat lösöre) som lämnas kvar vid uthyrning av din bostad. Det är viktigt att denna lista är så detaljerad som möjligt. Inkludera alla ägodelar som lämnas kvar i boendet samt eventuella anmärkningar. Det är också viktigt att beskriva i vilket skick möblerna och ägodelarna är i för att undvika eventuella konflikter vid utflytt. Var noga med att till exempel anmärka om soffan är sliten eller om mattan har en fläck. Ett bra tips är att både hyresvärden och hyresgästen noggrant går igenom bostaden tillsammans så att ni båda delar uppfattningen och känner er överens om bostadens skick!

Är du osäker på vad som räknas som bra eller dålig skick? I vår guide om normalt slitage förklarar vi vad som skillnaden mellan normalt och onormalt slitage samt hur du undviker bli ersättningsskyldig!

Vi på Samtrygg vet att detta är en relativt tidskrävande process och att det är lätt att glömma viktiga detaljer. Vi har därför utformat en kort och koncis checklista på saker att komma ihåg samt värdefulla tips att tänka på för att underlätta processen.

Checklista på tips och saker att tänka på:

  • Rum för rum. Gå igenom din bostad rum för rum och skriv ner exakt vilka inventarier som finns i rummet samt eventuella anmärkningar på dessa. Detta minimerar risken för att du glömmer något.
  • Ta bilder. Ta bilder på alla inventarier som lämnas kvar. Bilderna dokumenterar exakt i vilket skick alla möbler och saker är i. Både hyresvärden och hyresgästerna bör ta bilder på alla inventarier.
  • Inkludera vitvaror. Kom ihåg att vitvaror som till exempel en tvättmaskin eller diskmaskin också räknas som inventarier.
  • Glöm inte övriga utrymmen. Lämnar du till exempel kvar solstolar på balkongen eller någon möbel i källarförrådet ska detta också inkluderas på inventarielistan.
  • Skriv antalet inventarier av samma sort. För att underlätta när du skriver din inventarielista så kan du skriva antalet ”vita köksstolar” istället för att skriva varje stol var för sig.

Vad gör jag om något går snett? Att vara hyresgäst i en hyresbostad kan vara en utsatt position och det är därför bra att veta vad du kan göra om du skulle råka ut för något problem. Här kan du läsa om vad du bör göra om olyckan är framme.

När du tecknar ett avtal via Samtrygg måste ett besiktningsprotokoll och inventarielista alltid fyllas i innan inflytt. Detta för att vi värnar om er säkerhet och för att ni ska undvika framtida problem. Vi underlättar detta genom att skicka ut ett färdigt utformat besiktningsprotokoll och inventarielista till alla våra kunder. Både hyresvärden och hyresgästen ska läsa igenom båda formulär och vara ense om att allting stämmer innan parterna skriver på.

Hyresguiden